Themenmodul Learning Technologies

Credits Workload Kontaktzeit Selbststudium Dauer
6 CP180 h 5 SWS (75 h)105 h

Teilnahmevoraussetzungen

Teilnehmer

  • können kleine bis mittelgroße Projekte mit aktuellen Entwicklungsumgebungen umsetzen (i.d.R. Webtechnologien, mobile Anwendungen, objektorientierte Programmierung)<\li>
  • sind in der Lage, sich schnell in neue Entwicklungsumgebeungen und -werkzeuge einzuarbeiten <\li>
  • sind motiviert, die grundlegenden Lerntheorien der Psychologie und Pädagogik und didaktische Modelle zu erlernen.<\li> <\ul>

Lehrveranstaltungen

Veranstaltung/ Lehrform CP SWS Häufigkeit
Vorlesung Learning Technologies 6 CP 3 SWS SoSe, jährlich
Übung Learning Technologies   2 SWS SoSe, jährlich

Prüfungsleistung

  • (1) semesterbegleitendes Projekt
  • (2) mündlichen oder schriftlichen Prüfung/li>

Note

Beide Teilleistungen müssen zumindest mit ausreichend bestanden werden udn fließen zu je 50% in die Gesamtnote ein.

Lernergebnisse / Kompetenzen

Knowledge:

  • Upon successful completion of this module, students should be able to illustrate the main aspects of current learning theories
  • describe a systematic process of eLearning content design
  • explain design principles for multimedia learning by relating them to underlying models and theories of cognitive psychology and pedagogy
  • give examples of how to apply models of cognitive psychology and instructional design theories in eLearning projects
  • explain taxonomies of learning objectives by giving appropriate examples
  • give reasons and examples for eTests and automatic feedback

Skills:

They should be able to

  • analyze given designs of technology enhanced learning by applying didactic models and multimedia learning design principles
  • apply didactic models and multimedia learning design principles when designing and implementing eLearning systems and components for technology enhanced learning
  • choose and evaluate adequate tools and components for the implementation of technology enhanced learning
  • utilize taxonomies of learning objectives when operationalizing learning objectives and designing test items
  • apply principles of assessment and feedback design when implementing test sets
  • and should have acquired the skills to systematically plan, design and implement small to medium sized eLearning projects

Competences:

Based on the knowledge and skills acquired in this module, students will be able to

  • scientifically communicate aspects of eLearning design and eLearning research
  • critically discuss learning theories and instructional design theories in the context of requirements for lifelong learning and emerging technologies
  • work in interdisciplinary teams to design and implement technology enhanced learning
  • propose creative solutions in eLearning projects
  • take responsibility in project work as a reliable project partner
  • identify problems in project work and come up with creative solutions

Inhalte

eLearning research and eLearning engineering is an interdisciplinary field involving competences from cognitive psychology, pedagogy, economy and computer science. The first part of the course introduces learning theories and their implications to eLearning content and system design. Instructional design theories, theories about motivation and principles for multimedia learning are the foundations for eLearning content design and the eLearning design process. Further topics include assessment and feedback as well as authoring tools.

The second part of this lecture takes a look at new learning theories better suiting the new challenges for informal learning processes as they take place in lifelong learning utilizing social software and user generated content. The course will introduce emerging technologies for implementing systems and components for open and networked learning such as personal learning environments (PLE).

The assignments take the form of practical lab courses. As an example, a typical task consists of developing PLE-components utilizing emerging technologies and following a learner-centered approach.

Alternative Wahlmodule zu diesem Modul

Dieses Modul gehört zur Gruppe "Wahlpflicht Informatik". 9 Module (bestehend aus Vorlesung und Übung), zu wählen aus dem Wahlpflichtprogramm in den vier Bereichen: „Angewandte Informatik“, „Software & Kommunikation“, „Daten- und Informationsmanagement“, „Theoretische Informatik“. In mindestens 3 der 4 Bereiche sind mindestens 6 CP zu erwerben. In jedem der Bereiche sind höchstens 30 CP zu erwerben. Die Module sollten so gewählt werden, dass im 1. Studienjahr in der Regel 36 CP, im zweiten Studienjahr 24 CP erworben werden.

Angewandte Informatik

Daten und Informationsmanagement

Software und Kommunikation

Theoretische Informatik

Modulzuordnung

Master of Science: Fach Grundlagen der Informatik: Bereich Daten und Informationsmanagement

Disclaimer

Bitte beachten Sie, dass im Zweifel (z.B. sich widersprechende Angaben auf der Website und dem Modulhandbuch) für Ihr Studium immer die Angaben in der aktuellen Bachelorprüfungsordnung mit den entsprechenden Anhängen verbindlich sind. Wenden Sie sich bitte an die Fachstudienberatung, wenn Ihnen Unstimmigkeiten auffallen.