Themenmodul Designing Interactive Systems II
Credits | Workload | Kontaktzeit | Selbststudium | Dauer |
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6 CP | 180 h | 5 SWS (75 h) | 105 h |
Teilnahmevoraussetzungen
Designing Interactive Systems I
In some parts of the exercises, attendance can be compulsory (according to § 5).
Lehrveranstaltungen
Veranstaltung/ Lehrform | CP | SWS | Häufigkeit | |
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Vorlesung Designing Interactive Systems II | 6 CP | 3 SWS | unregelmäßig | |
Übung Designing Interactive Systems II | 2 SWS | unregelmäßig |
Prüfungsleistung
- Lecture attendance with short in-class exercises
- Successful completion of weekly project-based group assignments culminating in a graded design project
- Graded written midterm and final examinations
- Lab participation
Note
The mark will be put together as followed: Project work in groups (40%), exams during the semester (25%) and final exam (35%).
Lernergebnisse / Kompetenzen
After this class, students will know how the technology behind interactive systems works. They can analyze, design, and implement graphical and other user interfaces for existing and emerging technologies, both for the desktop and beyond, and including interfaces for multimedia contents.
Group-based, project-centered assignments and lab activities convey hands-on experience building user interfaces and foster project management and teamwork skills.
50-90% of development effort for today's applications go into the user interface (UI). A sound understanding of the techniques, advantages, and pitfalls of the various user interface development approaches used in industry will help students to make informed decisions when implementing or managing UI design projects in industry, and will give them a crucial head start when asked to create new UI architectures for the rapidly growing markets of next-generation devices and applications.
Inhalte
This module builds on the foundations of Designing Interactive Systems I, and provides an understanding of how interactive multimedia systems are built from a computer science point of view. It covers the principles of event-based operating systems, window system architectures, input and output device technology for multiple modalities, as well as User Interface Management Systems and UI development toolkits and their relative merits. In the labs, students will develop a minimalistic window system themselves, but also learn to work with various real-life development environments, including window systems such as Java Swing and multimedia development environments, to develop user interfaces.
Alternative Wahlmodule zu diesem Modul
Dieses Modul gehört zur Gruppe "Wahlpflicht Informatik". 9 Module (bestehend aus Vorlesung und Übung), zu wählen aus dem Wahlpflichtprogramm in den vier Bereichen: „Angewandte Informatik“, „Software & Kommunikation“, „Daten- und Informationsmanagement“, „Theoretische Informatik“. In mindestens 3 der 4 Bereiche sind mindestens 6 CP zu erwerben. In jedem der Bereiche sind höchstens 30 CP zu erwerben. Die Module sollten so gewählt werden, dass im 1. Studienjahr in der Regel 36 CP, im zweiten Studienjahr 24 CP erworben werden.
Angewandte Informatik
- Fortgeschrittene Methoden der Virtuellen Realität
- IOS Application Development
- Konzepte und Modelle der parallelen und datenzentrischen Programmierung
- Social Data Science
- Social Networks
- Text Mining
- Themenmodul Computational Differentiation / Rechnergestütztes Differenzieren
- Themenmodul Current Topics in Media Computing and HCI
- Themenmodul Grundlagen der Computergraphik / Basic Techniques in Computer Graphics
- Themenmodul High-Performance Computing
- virtuelle Realität I/ Virtual Reality I
- Web Mining
Daten und Informationsmanagement
- Business Process Intelligence
- Social Computing
- Themenmodul Advanced Data Models
- Themenmodul Datenbanken und Informationssysteme
- Themenmodul Einführung in Web Technologien
- Themenmodul Implementation of Databases
- Themenmodul IT-Sicherheit 1 - Kryptographische Grundlagen und Netzwerksicherheit
- Themenmodul IT-Sicherheit 2 - Computer Security
- Themenmodul Künstliche Intelligenz
- Themenmodul Learning Technologies
- Themenmodul Web Science
- Themenmodul Wissensrepräsentation
Software und Kommunikation
- Software Language Engineering
- Themenmodul Datenkommunikation und Sicherheit
- Themenmodul Eingebettete Systeme
- Themenmodul Generative Softwareentwicklung
- Themenmodul Mobile Internet Technology
- Themenmodul Modellbasierte Softwareentwicklung
- Themenmodul Objektorientierte Softwarekonstruktion
- Themenmodul Software-Architekturen
- Themenmodul Software-Qualitätssicherung
Theoretische Informatik
- Advanced Automata theory
- Themenmodul Berechenbarkeit und Komplexität
- Themenmodul Compilerbau
- Themenmodul Effiziente Algorithmen
- Themenmodul Funktionale Programmierung
- Themenmodul Logikprogrammierung
- Themenmodul Model Checking
Modulzuordnung
Master of Science: Fach Grundlagen der Informatik: Bereich Angewandte Informatik
Disclaimer
Bitte beachten Sie, dass im Zweifel (z.B. sich widersprechende Angaben auf der Website und dem Modulhandbuch) für Ihr Studium immer die Angaben in der aktuellen Bachelorprüfungsordnung mit den entsprechenden Anhängen verbindlich sind. Wenden Sie sich bitte an die Fachstudienberatung, wenn Ihnen Unstimmigkeiten auffallen.