Themenmodul Designing Interactive Systems II

Credits Workload Kontaktzeit Selbststudium Dauer
6 CP180 h 5 SWS (75 h)105 h

Teilnahmevoraussetzungen

Designing Interactive Systems I

In some parts of the exercises, attendance can be compulsory (according to § 5).

Lehrveranstaltungen

Veranstaltung/ Lehrform CP SWS Häufigkeit
Vorlesung Designing Interactive Systems II 6 CP 3 SWS unregelmäßig
Übung Designing Interactive Systems II   2 SWS unregelmäßig

Prüfungsleistung

  • Lecture attendance with short in-class exercises
  • Successful completion of weekly project-based group assignments culminating in a graded design project
  • Graded written midterm and final examinations
  • Lab participation

Note

The mark will be put together as followed: Project work in groups (40%), exams during the semester (25%) and final exam (35%).

Lernergebnisse / Kompetenzen

After this class, students will know how the technology behind interactive systems works. They can analyze, design, and implement graphical and other user interfaces for existing and emerging technologies, both for the desktop and beyond, and including interfaces for multimedia contents.

Group-based, project-centered assignments and lab activities convey hands-on experience building user interfaces and foster project management and teamwork skills.

50-90% of development effort for today's applications go into the user interface (UI). A sound understanding of the techniques, advantages, and pitfalls of the various user interface development approaches used in industry will help students to make informed decisions when implementing or managing UI design projects in industry, and will give them a crucial head start when asked to create new UI architectures for the rapidly growing markets of next-generation devices and applications.

Inhalte

This module builds on the foundations of Designing Interactive Systems I, and provides an understanding of how interactive multimedia systems are built from a computer science point of view. It covers the principles of event-based operating systems, window system architectures, input and output device technology for multiple modalities, as well as User Interface Management Systems and UI development toolkits and their relative merits. In the labs, students will develop a minimalistic window system themselves, but also learn to work with various real-life development environments, including window systems such as Java Swing and multimedia development environments, to develop user interfaces.

Alternative Wahlmodule zu diesem Modul

Dieses Modul gehört zur Gruppe "Wahlpflicht Informatik". 9 Module (bestehend aus Vorlesung und Übung), zu wählen aus dem Wahlpflichtprogramm in den vier Bereichen: „Angewandte Informatik“, „Software & Kommunikation“, „Daten- und Informationsmanagement“, „Theoretische Informatik“. In mindestens 3 der 4 Bereiche sind mindestens 6 CP zu erwerben. In jedem der Bereiche sind höchstens 30 CP zu erwerben. Die Module sollten so gewählt werden, dass im 1. Studienjahr in der Regel 36 CP, im zweiten Studienjahr 24 CP erworben werden.

Angewandte Informatik

Daten und Informationsmanagement

Software und Kommunikation

Theoretische Informatik

Modulzuordnung

Master of Science: Fach Grundlagen der Informatik: Bereich Angewandte Informatik

Disclaimer

Bitte beachten Sie, dass im Zweifel (z.B. sich widersprechende Angaben auf der Website und dem Modulhandbuch) für Ihr Studium immer die Angaben in der aktuellen Bachelorprüfungsordnung mit den entsprechenden Anhängen verbindlich sind. Wenden Sie sich bitte an die Fachstudienberatung, wenn Ihnen Unstimmigkeiten auffallen.